Korporacja czy small biznes oto jest pytanie

Przeprowadzając na co dzień wiele wywiadów z kandydatami do pracy, podjęliśmy się podsumowania ich opinii na temat wyboru drogi zawodowej. Zebraliśmy informacje dotyczące jasnych i ciemnych stron pracy dla korporacji i małej firmy. Jest to oczywiście subiektywny ranking naszych kandydatów, a na ile obiektywny?  Sprawdźcie Państwo sami.

KORPORACJA:Plusy:

  • duże firmy mają zazwyczaj jasno określoną politykę kadrową, większy budżet do dyspozycji, dlatego możesz liczyć np. na dofinansowanie aktywności sportowej, opieki medycznej, posiłków, czy studiów
  • standardem są umowy o pracę, co jest niezwykle istotne w przypadku chęci zaciągnięcia np. kredytu  mieszkaniowego, macierzyństwa / tacierzyństwa, zwolnień lekarskich, czy w końcu w kontekście wysokości przyszłej emerytury
  • pewność otrzymania wynagrodzenia na czas
  • możliwość rozwoju zawodowego – planowanie ścieżki kariery
  • mniejsze prawdopodobieństwo, że firma z miesiąca na miesiąc przestanie istnieć
  • planowanie, stawianie celów („targetów”) umożliwia lepszą weryfikację wyników
  • praca w zróżnicowanym środowisku, z wieloma współpracownikami
  • możliwość wyjazdów służbowych, czasami do egzotycznych miejsc
  • dodatkowe benefity: służbowy telefon, komputer, czy samochód
  • specjalizacja – pracując w określonym dziale nabywasz wąskich, specjalistycznych umiejętności
  • procedury – dla osób, które cenią sobie porządek i nie lubią nieprzewidywalności – ustalone schematy postępowania, poruszania się po firmie będą idealnie wpisywać się w ich kulturę pracy
  • współpraca międzydziałowa – w dużej organizacji funkcjonują różne działy na których wsparcie można liczyć w sytuacjach codziennych i kryzysowych (nawet prywatnie) np. finansowy, prawny
  • warunki pracy – korporacje zlokalizowane sa najczęściej w prestiżowych budynkach, w  przestronnych, klimatyzowanych biurach usytuowanych w centralnych punktach miasta, gdzie dojazd jest wygodniejszy, posiadających własne miejsca parkingowe
  • prestiż marki dla której się pracuje przekłada się często na wizerunek osobisty

Minusy

  • możesz stać się trybem w machinie korporacyjnej, którego nikt nie zauważy - zatracenie indywidualności, a przy tym duże tempo pracy
  • procedury, to często droga przez mękę, w każdej nawet najdrobniejszej sprawie należy trzymać się ustalonych norm
  • czasami trudniej jest awansować, ponieważ może zdarzyć się sytuacja, że znikniesz w korporacyjnym tłumie, szczególnie jeśli nie będziesz miał odpowiedniego wsparcia
  • jeśli jesteś introwertykiem, to praca w dużej grupie może być przytłaczająca, do tego dochodzi codzienny hałas, szum i uzależnienie od wielu osób
  • praca w nadgodzinach, aby sprostać wymaganiom
  • często liczne wyjazdy służbowe, które musisz odbywać  wpływają na życie prywatne
  • służbowy telefon i komputer, to dodatkowe „motywatory” do pracy w domu
  • z jednej strony korporacje wymagają kreatywności, a z drugiej strony jest ona tłamszona przez procedury i często bardzo odtwórcza
  • specjalizacja, która zawęża pole percepcji – daje wąskie spojrzenie na funkcjonowanie przedsiębiorstwa – planując dalszy rozwój zawodowy możemy liczyć przede wszystkim na pracę w danej dziedzinie
  • niechęć do współpracy – często żeby załatwić coś w innym dziale należy zrobić to formalnie, co potrafi być mocno rozciągnięte w czasie, a dodatkowo powszechnie mówi się o tym, że napotyka się opór w stosunku do tego rodzaju kooperacji. Ważny czynnik stanowią tutaj zależności interpersonalne - „polityka” – często o Twoim być, czy nie być decyduje kogo znasz i na kogo masz przełożenie, a nie co potrafisz
  • Twój szef może Cię dobrze nie znać, także nie doceni Twojej aktywności, co może być blokujące w przypadku chęci awansowania
  • powszechnie twierdzi się, ze w korporacjach awansują przede wszystkim Ci, których najbardziej widać
  • praca jest stresująca, często w nadgodzinach, ponieważ tzw. „target” do wykonania w terminie jest najważniejszy
  • duża rotacja pracowników – jeśli nie sprawdzasz się lub nie pasujesz jesteś wymieniany na inny model
  • ambitni, którzy walczą o przetrwanie pracują w nadgodzinach, zaniedbując życie osobiste…zazwyczaj go nie posiadają
  • dress code – zazwyczaj korporacja narzuca pracownikom standardy ubioru
  • namacalne wyniki pracy stanowią o Twoim być, czy nie być, jeśli masz gorszy miesiąc, to bezpośrednio wpływa na postrzeganie Ciebie jako jednostki mniej efektywnej…gorzej jeśli masz nienajlepsze dwa miesiące…

MAŁA FIRMA:Plusy

  • kameralna atmosfera, często rodzinna – zazwyczaj dobrze znasz wszystkich współpracowników i wiesz czego po każdym z nich możesz się spodziewać
  • zróżnicowanie zadań, dzięki temu rozwijasz więcej kompetencji
  • Twoja kreatywność, zaangażowanie jest zauważalne, co może przekładać się również na Twoje wynagrodzenie
  • mała ilość procedur – łatwiej jest załatwić coś „na już”
  • każdy pracownik jest widoczny, pracuje na swoją opinię i traktowany jest indywidualnie
  • dzięki Twoim bezpośrednim działaniom przyczyniasz się do rozwoju firmy i jej sukcesów, mało tego jeśli Twoi przełożeni są otwarci na nowe pomysły, rozwiązania, to  organizacja rośnie w siłę, a Ty razem z nią
  • dress code – w wielu mniejszych firmach  nie ma sztywnych ram związanych z ubiorem, jest większe pole indywidualności
  • bezpośredni kontakt z klientami i konfrontacja z rynkiem
  • płaska struktura organizacyjna - bezpośredni kontakt z szefem, dzięki czemu decyzyjność jest efektywniejsza

Minusy:

  • często niejasny system podziału obowiązków, zakresu wykonywanych czynności i niedoprecyzowane oczekiwania przełożonych
  • wielozadaniowość, duża ilość obowiązków,  w połączeniu z wyłączną odpowiedzialnością za dany obszar powoduje spore napięcie i pracę w dużym stresie, a najczęściej „zabieranie pracy” do domu, aby zdążyć z wykonaniem zadań na czas
  • bywa, że jesteś osobą niezastąpioną, ponieważ wykonujesz sam pewne działania …w końcowym efekcie nie wypoczywasz na urlopie, albo go po prostu nie masz i nie leczysz się podczas choroby, tylko pracujesz z domu
  • tzw. zarzadzanie „z ręki” – Twoi przełożeni najczęściej są również właścicielami firmy i nie mają dystansu zarówno do samej organizacji, jak i pracowników, podejmują decyzje w oparciu o potrzeby chwili i emocje z jakimi się zmagają. Często sympatii przełożonych, a nie obiektywne zasady decydują o postrzeganiu Ciebie jako wartościowego pracownika
  • małe możliwości rozwoju zawodowego – ponieważ jest niewiele stanowisk na które w danej strukturze można awansować. Poza tym nieliczne firmy inwestują w rozwój pracowników i oferują im możliwości wsparcia edukacyjnego. Pokutuje nawet przekonanie, że jeśli wyszkolę pracownika, to znajdzie sobie inną pracę.
  • małe firmy charakteryzuje zazwyczaj duża oszczędność, dlatego zdarza się zatrudnienie na tzw. umowy  „śmieciowe”, częściowo oficjalnie lub nielegalnie – ze względu na wysokie koszty osobowe. Poza tym w niewielu firmach możesz liczyć na pakiety socjalne, czy dodatkowe korzyści w postaci posiłków, czy szkoleń.
  • w małej organizacji niezwykle istotne jest dopasowanie do reszty społeczności pod względem osobowości i temperamentu – żeby lepiej się wspólnie szło do przodu
  • często osoby zarządzające firmą uważają, że wiedzą wszystko najlepiej, co jest zgubne i powoduje napięcia wewnętrzne i wpływa źle na atmosferę pracy.  

Oczywiście są to generalne wnioski, ponieważ funkcjonują różne organizacje, czasami mały może więcej, niż duży, ponieważ jest bardziej elastyczny i wrażliwy rynkowo. Istnieją małe firmy i znamy takich przykładów wiele, o uporządkowanych strukturach, oferujące pracownikom możliwości rozwoju i wparcia, a z drugiej strony znane są przykłady przyjaznych korporacji, które potrafią stworzyć atmosferę kameralności i docenić indywidualizm i kreatywność pracowników.

Zatem wybór należy do Ciebie!